Wiedza

Zebraliśmy pytania, które często od Was otrzymujemy i we współpracy z ekspertkami z Fundacji ARTS staraliśmy się udzielić na nie odpowiedzi.

  • Gdzie szukać informacji o grantach i dofinansowaniu projektów?

    Na naszej stronie www.nawzajem.pl będziemy publikować informacje o konkursach i dotacjach. Poza tym, polecamy kilka serwisów, na których zdobędziecie informacje o tym, gdzie są ogłaszane aktualne konkursy:

    • www.fundusze.ngo.pl
      aktualne informacje o dotacjach dla organizacji pozarządowych, konkursach grantowych
    • www.granty.pl
      aktualne informacje o wszelkich aktualnych konkursach grantowych
    • www.eurodesk.pl/granty
      informacja o grantach na działania dla młodzieży, dużo przydatnych informacji o dotacjach ze źródeł zagranicznych
    • www.funduszenaedukacje.com
      blog poświęcony funduszom dla szkół oraz organizacji pozarządowych pracujących z dziećmi i młodzieżą
    • www.witrynawiejska.org.pl
      dla organizacji działających na obszarach wiejskich, gmin, świetlic, OSP, itp.
    • NIW – Narodowy Instytut Wolności Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego
      rządowa agencja wykonawcza, operująca programami umożliwiającymi uzyskanie dotacji
    • MKiDN – Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego
      oferuje szereg programów dla instytucji kultury, organizacji pozarządowych, instytucji filmowych, szkół i uczelni wyższych, jednostek samorządu terytorialnego, podmiotów gospodarczych, kościołów i związków wyznaniowych oraz ich osób prawnych
    • NCK – Narodowe Centrum Kultury.
  • Czy jest jakaś forma pracy społecznej, gdzie nie trzeba zakładać organizacji?

    Istnieją programy grantowe, które dopuszczają możliwość realizacji projektów przez osoby fizyczne, nie będące w strukturach żadnej organizacji. Są to tak zwane grupy nieformalne (GN) – minimum 3 osoby, które chcą podjąć działania społeczne i podpiszą stosowną umowę. Trzeba pamiętać przy tym, że:

    • GN mogą działać w porozumieniu z lokalną organizacją, której statut przewiduje zakres zadań planowanych przez grupę. Organizacja użycza GN osobowości prawnej i zajmuje się rozliczeniem projektu, na jej konto są przekazywane środki od Operatora;
    • GN może działać samodzielnie, wtedy Operator zajmuje się rozliczeniem projektu, nie przelewa środków, jedynie płaci faktury i rachunki.

    Działaj Lokalnie
    Program „Działaj Lokalnie” powstał w 2000 roku i jest przedsięwzięciem Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności (PAFW). Od początku realizuje go Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce (ARFP). Głównym celem programu jest wspieranie i aktywizowanie lokalnych społeczności na terenach wiejskich i w małych miastach poprzez projekty obywatelskie. Obecnie jest w Polsce 77 Ośrodków Działaj Lokalnie, obejmujących 672 gminy (http://dzialajlokalnie.pl/zasieg-programu/).

     

    NOWEFIO
    Fundusz Inicjatyw Obywatelskich, realizowany przez Narodowy Instytut Wolności, Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, priorytet 1 Mikro inicjatywy. W konkursie wyłoniono wojewódzkich operatorów, którzy przyznają granty organizacjom małym, o zasięgu lokalnym i młodym oraz grupom nieformalnym (https://niw.gov.pl/nasze-programy/nowefio/operatorzy-lokalni-nowefio/).

  • Jak budować partnerstwa wokół naszych projektów, działań? Z kim współpracować?

    Czy warto szukać sojuszników do działań organizacji ? Koniecznie! Współpraca międzysektorowa z samorządem oraz instytucjami samorządowymi, państwowymi, naukowymi i biznesem, wpływa na sprawczość naszej organizacji i wprowadza realne zmiany w politykach naszych lokalnych społeczności. Współpraca ze specjalistycznymi organizacjami/instytucjami pozwala nam wzmocnić nasze działania i uzyskać bezpłatne merytoryczne wsparcie lub dodatkowe finansowanie.

    Centrum Archiwistyki Społecznej www.cas.org.pl
    Instytucja sieciująca organizacje, instytucje, ale również grupy nieformalne w obszarze archiwistyki społecznej, dająca bezpłatne wsparcie w postaci narzędzi do archiwizacji, szkoleń i warsztatów tematycznych, konsultacji indywidualnych, oraz aktywizująca do działania poprzez konkursy, kampanie itd.

    Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych (OFOP) www.ofop.eu
    Federację tworzą zarówno małe, działające lokalnie stowarzyszenia i fundacje, jak i federacje regionalne oraz organizacje ogólnopolskie. Federacja ma reprezentantów w różnych zespołach eksperckich i konsultacyjnych: radach, komitetach monitorujących fundusze europejskie i polityki publiczne m.in. dotyczące zdrowia, ekonomii społecznej czy kultury. Prowadzi działania na poziomie międzynarodowym w ramach europejskich sieci organizacji, jak. np. European Civic Forum.

    Europejskie Dni Dziedzictwa
    Cykliczny projekt kulturalny, społeczny i edukacyjny o wyjątkowej skali i zasięgu, w którym mogą uczestniczyć wszystkie instytucje i organizacje działające w sferze kultury, organizując wydarzenie i ogłaszając je na stronie www.edd.nid.pl  co roku we wrześniu mieszkańcy Starego Kontynentu mogą bezpłatnie zwiedzić najciekawsze zabytki w swojej okolicy oraz skorzystać z szerokiego wachlarza wydarzeń kulturalnych i edukacyjnych.

    Uczestnicząc w ogólnopolskich sieciach, możemy korzystać z grantów dedykowanych ich członkom, m.in.:
    Polsko Amerykańska Fundacja Wolności – Liderzy PAFW, Sektor 3.0.

    Ponadto warto współpracować na zasadzie barteru z lokalnymi/regionalnymi instytucjami, m.in. muzeami, archiwami, bibliotekami, domami kultury, regionalnymi organizacjami, z miejscowymi firmami bazującymi w swej działalności na lokalnym dziedzictwie.

    Warto też budować partnerstwa projektowe, biorąc pod uwagę, że we współczesnych programach grantowych partnerstwa są dodatkowo punktowane na etapie oceny merytorycznej wniosków aplikacyjnych.

  • Gdzie można znaleźć informacje o sprawozdawczości?

    Wszelkie informacje o terminach sprawozdawczych, obowiązujących w organizacjach, można znaleźć na stronie www.poradnik.ngo.pl/kalendarz.

    Znajdują się tam również wzory aktualnych formularzy sprawozdawczych wraz z instrukcją ich wypełnienia oraz informacje kto, w jaki sposób i do której instytucji powinien je wysłać.
    W razie pytań i wątpliwości można skorzystać również z pomocy Sieci Doradców Lokalnych Fimango – to osoby, które nie tylko posiadają kompetencje trenerskie, ale także są wieloletnimi praktykami, pracującymi w organizacjach pozarządowych, lub specjalizują się w wybranych aspektach zarządzania finansami www.frso.pl/doradcy-lokalni.

  • Czy warto opowiadać o nas i o naszej organizacji? Jak opowiadać, aby nas widziano i słyszano jako organizację?

    W historii ludzi opowieści były wykorzystywane, by dzielić się z innymi mądrością, wiedzą, przekonaniami. Zachęcamy do zapoznania się z metodą, która pozwoli nam zbudować opowieść wokół naszej organizacji.

    Opowiadanie historii to sztuka, która działa na wyobraźnię i emocje. Storytelling – to jedno z narzędzi stosowanych w marketingu narracyjnym, choć samo narzędzie naukowo dopiero się rozwija, tak naprawdę istnieje w marketingu od zawsze. Dosłownie można je przetłumaczyć jako opowiadanie opowieści czy opowiadanie historii. Termin ten utworzył medioznawca, profesor Henry Jenkis. Charakteryzuje on storytelling jako nowy sposób opowiadania historii przy wykorzystaniu różnorodnej metodyki, typów mediów, a także punktów widzenia.

    Słowa pisane, mówione czy śpiewane – forma nie ma w tym wypadku większego znaczenia. Kiedy słuchamy, oglądamy, odbieramy (różnymi zmysłami), wówczas opowieści aktywują takie obszary w mózgu, jakbyśmy te historie przeżywali my sami. Jeżeli wybrana przez ciebie forma pozwala na uwidocznienie zarówno obrazu, jak i dźwięku, nie zawahaj się z tego skorzystać!

    Dlatego zachęcamy do opowieści, używając różnych dopasowanych do naszej organizacji narzędzi w myśl digital storytelling.

    I na koniec – w czym nasze opowiedziane historie mogą pomóc?

    • Zwracają uwagę na ważne kwestie oraz nagłaśniają problemy, które mogłyby być niezauważone. To właśnie opowiadane historie pozwalają dotrzeć z danym problemem do setek, tysięcy, a czasem nawet milionów ludzi. Często brak pomocy wynika po prostu z braku wiedzy na dany temat.
    • Dobrze opowiedziane historie, dodatkowo poparte danymi liczbowymi czy faktami, pomagają zapamiętać istotne fakty.
    • Wpływają w końcu na decyzje osób wspierających daną akcję, organizację, ponieważ wyzwalając emocje, zwiększają w innych poczucie niesienia pomocy czy wsparcia danej organizacji darowizną.

    Jeśli chcesz wiedzieć więcej, polecamy:
    Storytelling w NGO – materiał – ngo.pl